Nie wyobrażam sobie nauki dzieci bez ruchu, zabawy, zaciekawienia. Jest wiele sposobów
na taką naukę. Pewne jest to, że na początku należy przygotować sobie materiał do ćwiczeń. Mogą to być same litery, później sylaby (otwarte i zamknięte), na końcu całe wyrazy. Wszystko
powoli, kolejno. Materiał może być wydrukowany, wycięty z gazet
lub z kolorowego papieru, a nawet pisany odręcznie. Najlepiej na twardym kartonie.
Może być zalaminowany.
1. "Muchy"
Na dywanie, tablicy, stole... rozsypujemy litery. Dzieci dostają packi na muchy. Nauczyciel mówi literę, a dzieci szukają jej wśród innych. Dziecko, które ją
znajdzie pierwsze, uderza w nią klapką. Wtedy otrzymuje punkt itp.
Podobnie postępujemy z sylabami czy wyrazami.
2.
3. "Czytanie na macie".
Kodujemy:
F 6, E 5 - me ta
D 10, D 7 - bu da
D 2 , B 8 - ra ma
itd.
4. "Wyścigi sylab"... (liter, wyrazów)
Dzieci ustawiają się w 2-3 rzędach. Każdy rząd dostaje taki sam zestaw sylab.
a) Na mecie, naprzeciw rzędów, leżą takie same sylaby. Dziecko zabiera sylabę z zestawu, biegnie na metę i dokłada taką samą sylabę obok tej, która już leży na mecie. Kiedy wróci
biegnie na koniec rzędu, a na metę biegnie następne dziecko z nową sylabą. (np. ma- ma, ta- ta, wo-wo, da-da)
b) Na mecie dziecko dokłada sylabę tak, aby powstał wyraz
np. ma-ta, ta-ma, wo-da...
c) Na mecie leżą obrazki, a grupa ma wyrazy. Należy zabrać wyraz, w biegu go przeczytać i położyć pod właściwym obrazkiem.
d) Z czasem dzieci mogą układać całe zdania.
5. "Mali detektywi"
Nauczyciel przykleja w różnych miejscach sali kartki z sylabami. Uczniowie przemieszczają się po sali i zapisują na kartce lub w zeszycie znalezione sylaby. Wygrywa to dziecko, które znajdzie ich najwięcej. Dzieci mogą z tych sylab układać wyrazy. Kto ułoży najwięcej wyrazów zwycięża. Dzieci mogą szukać też liter lub wyrazów.
6. "Szukam pary, zespołu"
Nauczyciel przygotowuje kartki każda litera wydrukowana 2 razy lub jedna duża, a druga mała na osobnych kartonikach. Następnie przypina dzieciom klamerką do prania do bluzki czy swetra... po jednej kartce. Dzieci mają za zadanie znaleźć wśród dzieci w klasie parę. k/k t/t lub k/K , t/T
a) Na kartkach mogą być dwie takie same sylaby lub dwa takie same wyrazy. Wtedy dziecko szuka pary
- takiej samej sylaby: ma/ma, ta/ta, pa/pa, la/la
- lub takiego samego wyrazu: kot/kot, dom/dom, mama/mama,
b) Dzieci szukają wyrazów, z których można ułożyć zdanie np.:
Ula / ma / lale.
Kot/ pije/ mleko.
7. BINGO
Jedna osoba (nauczyciel) odkrywa wylosowaną kartkę z wyrazem i pokazuje dzieciom. Dzieci szukają takiego wyrazu w swojej tabelce BINGO. Jeśli go mają, kładą na nim żeton. Wygrywa dziecko, które pierwsze zakryje wszystkie wyrazy i krzyknie BINGO!
a) zamiast wyrazów mogą być obrazki, litery lub sylaby.
b) zamiast pokazywać nauczyciel może mówić wyrazy, litery, sylaby...
8. Ja mam, kto ma?
Drukujemy karty, wybieramy pierwszą. Czytamy. Gra toczy koło.
9. "Segregacja"
Zabawa może przebiegać w różny sposób i mieć wiele wariantów. Wszystko zależy od nauczyciela.
a) Nauczyciel przygotowuje kartki w różnych kolorach
i zestaw liter. Dzieci mają za zadanie na czerwoną kartkę położyć samogłoski,
a na niebieską spółgłoski.
b) Nauczyciel przygotowuje trzy kolory kartek do segregacji. Na nich jedna, dwie, trzy kropki. Potrzebne jeszcze będą kartki z różnymi wyrazami. Zadaniem dzieci jest podzielenie wyrazu na sylaby i położenie go na odpowiedniej kartce.
Zamiast kartek nauczyciel może rozłożyć na podłodze koła (np. hula-hop) rozdać dzieciom duże słoiki, kubły, kosze, kartony......
Podobnie mogą być wydrukowane
- bramki do piłki nożnej,- a wyrazy, sylaby czy litery napisane na wydrukowanych piłkach,
- talerze, a wyrazy na ciastkach, pączkach, kanapkach.....
- skarbonki, a wyrazy na monetach, talarach, dukatach...
- kosze do koszykówki, a wyrazy na piłkach do kosza,
- słoiki lub skrzynki, a wyrazy na ogórkach, warzywach, owocach....
- walizki, a wyrazy na skarpetkach, bluzkach, spodniach...
- pralki, a wyrazy jak wyżej,
- sznury do prania, a wyrazy jak wyżej....
Dzieci przynoszą gazetki reklamowe z różnych sklepów. Szukają obrazków
z poznaną literą, zapisują wyraz, układają model wyrazu. Dzieci też chętnie czytają innym dzieciom.