ZAJĘCIA ADAPTACYJNE

W mojej szkole od kilku lat jest zwyczaj prowadzenia zajęć adaptacyjnych dla przyszłych pierwszoklasistów. 

Zawsze pod koniec wakacji do szkoły zapraszamy chętne dzieci, które od września zaczynają edukację w naszej szkole. Zajęcia trwają w zależności od pomysłu nauczycielek, które obejmują wychowawstwo w klasach pierwszych. Zwykle są to dwa - trzy dni, po dwie , trzy godziny. 

Celem zajęć jest włączenie uczniów klasy I w życie, tradycje i zwyczaje szkoły.  Mają za zadanie pomóc uczniowi w pokonaniu lęków i obaw  związanych  z nową dla niego sytuacją. Pomagają  im włączyć się do grona rówieśników i poznać nauczyciela.

Dzieci w tych dniach zwiedzają szkołę,  poznają wychowawcę i innych uczniów. Prowadzone są zajęcia integracyjne, ruchowe, plastyczne, muzyczne....i wiele innych.

 

Rok szkolny 2019/2020

Rok szkolny 2016/2017

SŁOWNE ZABAWY INTEGRACYJNE

1. Grupowanie

Prosimy dzieci,  aby dobrały się w grupy według określonej reguły np.: dzieci z imionami na A, na B, C itd. lub  np. ze względu na posiadane zwierzę – Kto ma kota, kto psa, kto chomika...?  albo według koloru włosów lub ubioru. Następnie wspólnie z dziećmi liczmy, w której grupie jest najwięcej dzieci...

2. Zgadnijcie co znajduje się na obrazku?

Rzucamy do dziecka  zawiniętą w  kulkę kartkę papieru , na której wcześniej rysujemy obrazek, element. Na początku roku mogą to być przybory szkolne lub  osoby pracujące w szkole. Dziecko opisuje rysunek, a pozostałe dzieci zgadują. Oczywiście rysunki mogą być wydrukowane. Rysunki mogą być też na prostej kartce, a dzieci poi prostu losują z pliku.

3. Ludzie do ludzi.

Dzieci dobierają się w pary. To, które jest bez pary rozpoczyna zabawę, mówiąc np. plecy do pleców, noga do nogi, itp. Uczestnicy zabawy muszą stanąć plecami do pleców partnera, itd. Na hasło" "ludzie do ludzi" wszyscy zmieniają pary. 

4. Imiona

Dzieci siedzą w kole. Pierwsze mówi swoje imię, następne mówi imię pierwszego i swoje. Trzecie dziecko musi powtórzyć imię pierwszego, drugiego i podać swoje i tak dalej do końca. 

5. Daję ci...

Dzieci siedzą w kole. N-ciel podaje dziecku jakiś przedmiot lub rysunek np.: maskotkę, słoneczko wycięte z papieru. Dziecko mówi: „Mam na imię Kasia daję słoneczko Tobie” i przekazuje je dziecku obok, kolejne dziecko mówi : ” Mam na imię Zuzia, dostałem słoneczko od Kasi, daję je Tobie” i podaje kolejnemu uczniowi obok. I tak dalej.

Zabawę można urozmaicić dodając kolejny element np.: Mam na imię Kasia i lubię psy, daję Słoneczko Tobie”, kolejne dziecko: „ Mam na imię Zuzia lubię skakać na skakance, dostałam Słoneczko od Kasi, która lubi psy, daję je Tobie.

N-ciel może później zadawać pytania dzieciom: Kto pamięta, które dzieci lubią psy?

6. Nić pajęcza

Dzieci stoją w grupie. Pierwsze dziecko ma w ręce kłębek wełny i rzuca go wybranej osobie, mówiąc o niej coś pozytywnego. Oczywiście trzyma początek nitki. I tak dalej...aż powstanie pajęczyna. 

7. Domino

Nauczyciel staje w środku dzieci i mówi: „Jestem początkowym elementem domina. Proszę do 
siebie kogoś kto, tak jak ja, … lubi jabłka”. Dziecko, które pierwsze chwyci nauczyciela za rękę wygrywa i teraz ono zaprasza kogoś o podobnych do jego upodobań. Ostatnia osoba 
zamyka koło i łączy wszystkich
.

8. Numerki/Fanty

Jedno dziecko wychodzi za drzwi. Na tablicy piszemy numerki- tyle ile jest dzieci. Każdemu przypisujemy numerek. Zapraszamy do klasy dziecko, które wyszło za drzwi.Staje przed tablicą, tyłem do dzieci i mówi numerek np. 11 i wtedy 11 woła je po imieniu. Dziecko przy tablicy musi podać imię osoby, która je wołała. Jeśli zgadnie, osoba przynosi fant, a numerek zostaje zmazany. I tak kolejne numerki. Na koniec gry, dzieci, których numerki nie zostały odgadnięte, wymyślają zadania osobie, która odgadywała. Następnie losowane są fany i osoba odgadująca wymyśla zadania dla dzieci. W późniejszych grach, kiedy dzieci znają swój głos można się umówić na jego modulację.

9. Kurczątko

Jedno, prowadzące dziecko się odwraca, a nauczyciel spośród pozostałych wybiera "Kurczątko". Teraz wszystkie dzieci kładą głowy na ławce i zakrywają rękami. Dziecko "prowadzące" woła: "Kurczątko, kurczątko odezwij się." Kurczątko cichutko się odzywa "pi, pi, pi", a prowadzące chodzi pomiędzy ławkami i nasłuchuje odgłosu. Musi wskazać "Kurczątko". Jeśli odgadnie następuje zamiana, jeśli nie odgadnie-daje fanta, a gra toczy się od nowa. Fanty są na końcu gry "wykupywane" czyli klasa wymyśla zadania, a właściciel fanta je wykonuje. 

10. Zgadnij kto to?

Dzieci rysują swój portret, a dookoła niego swoje zainteresowania. Portrety kolejno losujemy i pokazujemy dzieciom, które mają za zadanie powiedzieć czyj to portret.

11. Detektyw

Dzieci siedzą w kole. Wybrane dziecko mówi kilka słów na temat wybranego kolegi lub koleżanki. Np.: "Osoba o której myślę ma długie, jasne warkoce. Ma zieloną sukienkę, jest bardzo koleżeńska, zawsze pożycza mi kredki." Dzieci mają za zadanie odgadnąć o kim mowa. Ten kto odgadnie kontynuuje zabawę.