10.12.2020

CEL:

Poznam legendy polskie.

Kryteria sukcesu:

1. Wyszukuję w różnych źródłach legendy polskie związane z najważniejszymi miastami w Polsce.

2. Opowiadam poznane  legendy.

3. Układam obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń. 

4. Poznaję litery s, z.

5. Liczę do 10. 

6. Gram w gry. 

 

Na wstępie  zadanie. Dzieci układały puzzle i odgadywały jaka będzie tematyka zajęć. 

Kto może opowiedzieć dzieciom  "LEGENDĘ O SMOKU WAWELSKIM"? Pomyslałam, że najlepiej zrobią to dzieci z Krakowa. Dlatego, wraz z koleżanką Barbarą B. zorganizowałam spotkanie SKYPE. Dzieci poznały kolegów ze Szkoły Podstawowej nr 111 w Krakowie, przedstawiły się i pozdrowiły. Koledzy z Krakowa przedstawil im zabytki swojego miasta i opowiedzieli legendę. To spotkanie na długo zostanie w naszej pamięci.

Oczywiście musielismy od razu poszukać, gdzie na mapie Polski leży Kraków. Nastepnie wyznaczyliśmy trasę dojazdu z Koźmina Wlkp. do Krakowa. Póżniej szukaliśmy pozostałch stolic Polski: Gniezna i Warszawy.

HOMONIMY - to słowa, które mają kilka znaczeń.

Sposób na matematykę. 

Ponieważ mamy projekt o smokach, zamkach i królewnach, matematyka musi też pasować do tematyki. Do liczenia w zakresie 10  wykonałam planszę z zamkiem. Królewna zamknięta jest w 10 piętrowej wieży zamkowej. Wejścia pilnuje straszny smok. Dla potrzeb projektu był to smok wawelski, ponieważ mówiliśmy o polskich legendach.  Ksiażę ratując królewnę musi przejść 10 schodów. Zabawa polega na tym, że jedno dziecko ustawia księcia na wybranym stopniu, a drugie musi odgadnąć ile jeszcze ma do przejścia, aby uratować księżniczkę. Sprawdzamy przesuwając postaci. Można też liczyć ile schodów musi zejść ksieżniczka. 


Ciag dalszy matematycznych zmagań to układanka-puzzle oraz gry dydaktyczne "Zęby smoka"
i "Budowa zamku".

Oczywiście nie mogło obyć się bez smoka. Ten posłużył nam jednocześnie do ćwiczeń oddechowych. 

Nie może zabraknąć aktywności fizycznej. Co może być lepszego niż budowa zamku
z klocków XXL.

Podsumowując zajęcia dzieci  w grupach wykonały leporello dotyczące baśni polskich. 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Leporello

Leporelloformat leporello, harmonijka, parawanik

  1. Rodzaj publikacji poligraficznej bezoprawowej, w postaci arkusza (lub wstęgi) grubego papieru lub kartonu, kilkakrotnie, równolegle, naprzemiennie złamywanego do postaci harmonijki. Format leporello jest stosowany w ulotkach, folderach, programach, prospektach itp.
  2. Publikacja oprawowa, klejona w postaci kart tekturowych łączonych paskami wyrobu włókienniczego. Karty kartonowe są tutaj oklejane cienkim papierem, najczęściej wcześniej zadrukowanym. Kolejne grzbiety są klejone po naprzeciwległych stronach druku. Ten rodzaj publikacji w formacie leporello zaliczamy do książek. Obecnie najczęściej są to książki dla dzieci, niegdyś wydawano tak nuty, modlitewniki i atlasy.

Jest to książeczka składająca się jak harmonijka!

 

Taką książkę, można wykonać bardzo szybko.

 

Harmonijkowa budowa od razu sugeruje nam następstwo zdarzeń. Otwieranie poszczególnych stron i zarazem zamykanie innych to jak odkrywanie tajemnic!

Z prac plastycznych dzieci powstały dwa ćwiczenia interaktywne. Pierwsze polegało na ułozeniu obrazków według kolejności zdarzeń. W drugim zadaniu uczniowie mieli dobrać podpisy  do obrazków. 

W czasie zajęć dzieci rozwijały wiele kompetencji kluczowych. 

1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;(porozumiewały się w języku ojczystym, czytały legendy, omawiały swoje leporella, rozmowa na skype)

2.Kompetencje w zakresie wielojęzyczności; leporello

3.Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych,
 technologii i inżynierii;(sposób na matematykę: zabawa z zamkiem, gry)

4.Kompetencje cyfrowe;( ćwiczenie interaktywne, skype, wirtualna wycieczka po Krakowie)

5.Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie  umiejętności uczenia się;( współpraca
  w grupie, wybór lidera, poznanie dzieci z Krakowa)

6.Kompetencje obywatelskie;(znajomość wydarzeń historycznych, przynależność do wspólnoty/ nasz kraj)

7.Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;(Gra "Budowa zamku")

 

8.Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji  kulturalnej;(historia,  tańce ludowe "Krakowiak", strój krakowski)