10.12.2020
CEL:
Poznam legendy polskie.
Kryteria sukcesu:
1. Wyszukuję w różnych źródłach legendy polskie związane z najważniejszymi miastami w Polsce.
2. Opowiadam poznane legendy.
3. Układam obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń.
4. Poznaję litery s, z.
5. Liczę do 10.
6. Gram w gry.
Na wstępie zadanie. Dzieci układały puzzle i odgadywały jaka będzie tematyka zajęć.
Kto może opowiedzieć dzieciom "LEGENDĘ O SMOKU WAWELSKIM"? Pomyslałam, że najlepiej zrobią to dzieci z Krakowa. Dlatego, wraz z koleżanką Barbarą B. zorganizowałam spotkanie SKYPE. Dzieci poznały kolegów ze Szkoły Podstawowej nr 111 w Krakowie, przedstawiły się i pozdrowiły. Koledzy z Krakowa przedstawil im zabytki swojego miasta i opowiedzieli legendę. To spotkanie na długo zostanie w naszej pamięci.
Oczywiście musielismy od razu poszukać, gdzie na mapie Polski leży Kraków. Nastepnie wyznaczyliśmy trasę dojazdu z Koźmina Wlkp. do Krakowa. Póżniej szukaliśmy pozostałch stolic Polski: Gniezna i Warszawy.
HOMONIMY - to słowa, które mają kilka znaczeń.
Sposób na matematykę.
Ponieważ mamy projekt o smokach, zamkach i królewnach, matematyka musi też pasować do tematyki. Do liczenia w zakresie 10 wykonałam planszę z zamkiem. Królewna zamknięta jest w 10 piętrowej wieży zamkowej. Wejścia pilnuje straszny smok. Dla potrzeb projektu był to smok wawelski, ponieważ mówiliśmy o polskich legendach. Ksiażę ratując królewnę musi przejść 10 schodów. Zabawa polega na tym, że jedno dziecko ustawia księcia na wybranym stopniu, a drugie musi odgadnąć ile jeszcze ma do przejścia, aby uratować księżniczkę. Sprawdzamy przesuwając postaci. Można też liczyć ile schodów musi zejść ksieżniczka.
Ciag dalszy matematycznych zmagań to układanka-puzzle oraz gry dydaktyczne "Zęby smoka"
i "Budowa zamku".
Oczywiście nie mogło obyć się bez smoka. Ten posłużył nam jednocześnie do ćwiczeń oddechowych.
Nie może zabraknąć aktywności fizycznej. Co może być lepszego niż budowa zamku
z klocków XXL.
Podsumowując zajęcia dzieci w grupach wykonały leporello dotyczące baśni polskich.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Leporello
Leporello, format leporello, harmonijka, parawanik
Jest to książeczka składająca się jak harmonijka!
Taką książkę, można wykonać bardzo szybko.
Harmonijkowa budowa od razu sugeruje nam następstwo zdarzeń. Otwieranie poszczególnych stron i zarazem zamykanie innych to jak odkrywanie tajemnic!
Z prac plastycznych dzieci powstały dwa ćwiczenia interaktywne. Pierwsze polegało na ułozeniu obrazków według kolejności zdarzeń. W drugim zadaniu uczniowie mieli dobrać podpisy do obrazków.
W czasie zajęć dzieci rozwijały wiele kompetencji kluczowych.
1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;(porozumiewały się w języku ojczystym, czytały legendy, omawiały swoje leporella, rozmowa na skype)
2.Kompetencje w zakresie wielojęzyczności; leporello
3.Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych,
technologii i inżynierii;(sposób na matematykę: zabawa z zamkiem, gry)
4.Kompetencje cyfrowe;( ćwiczenie interaktywne, skype, wirtualna wycieczka po Krakowie)
5.Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;( współpraca
w grupie, wybór lidera, poznanie dzieci z Krakowa)
6.Kompetencje obywatelskie;(znajomość wydarzeń historycznych, przynależność do wspólnoty/ nasz kraj)
7.Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;(Gra "Budowa zamku")
8.Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;(historia, tańce ludowe "Krakowiak", strój krakowski)