Cel: Dowiem się na czym polega ważenie.
Kryteria Sukcesu
1. Wymieniam trzy rodzaje wag.
2. Wymieniam trzy produkty sprzedawane na sztuki i ważone.
3. Rozumiem pojęcia cięższy - lżejszy i potrafię je zastosować w zadaniach.
Waga to bliski dzieciom temat. Już od najmłodszych lat widzą jak ważone są towary
w sklepach, jak mama waży składniki w kuchni, w końcu same dzieci też są ważone. Warto z nimi porozmawiać o tym w jakich sytuacjach wykorzystuje się wagę i co się waży. Ich pomysłowość nie zna
granic. Dzisiaj na zajęciach dzieci zgromadziły przeróżne przedmioty przyniesione z zaplecza. Miały za zadanie zbudować wagę. Początkowo były spory o każdy z elementów, ale po chwili zaczęła się
budowa. Efekty widoczne są na zdjęciach. Co ciekawe, dzieci próbowały odtworzyć dokładnie kształt naszej klasowej wagi.
STEAM- KROK PO KROKU
zapytaj-pomyśl- zaplanuj-zbuduj- przetestuj- ulepsz- wyciągnij wnioski
Dzieci chętnie prezentowały swoje wagi. Były bardzo dumne. Najtrudniejszy okazał się TEST WAŻENIA. Okazało się, że nie wszystkie wagi mogły zważyć produkty. Dzieci same odkryły odpowiedź na pytanie: Co jest potrzebne do ważenia? Najlepszy okazał się wieszak na ubrania.
Następnie przeszliśmy do przedstawienia efektów ważenia za pomocą symboli. .
Wszyscy zrozumieli na czym polega ważenie, co to znaczy więcej, mniej oraz równowaga. Zapisali notatki w zeszytach.
Teraz przyszedł czas na zastanowienie się nad pytaniem kluczowym.
Pomysł tej części zajęć zaczerpnęłam ze strony Uniwersytet dzieci- polecam!
Czy pokrojone warzywa i owoce ważą tyle samo co w całości?
Ile soku jest w kilogramie warzyw? Czy w każdym tyle samo?
Następnie przyszedł czas na ćwiczenia interaktywne.
Dowiedzieliśmy się na czym polega ważenie, jak są zbudowane wagi i odpowiedzieliśmy na pytanie czy wszystkie towary można zważyć bez opakowania.
Teraz mogliśmy zastanowić się, czy można zważyć liczby? Pomocne nam w tym były klocki NUMICON.
W ten sposób powstały notatki w OK zeszytach. Najpierw działanie, manipulowanie, zrozumienie pojęć. Później zapisanie informacji w OK zeszycie w postaci symbolu wagi i towarów. Następnie działania na klockach i ich zapis graficzny w OK zeszycie. Na końcu dopiero przejście do liczb.
Do podsumowania zajęć wykorzystałam światła z tablicy interaktywnej.
W czasie zajęć dzieci rozwijały wiele kompetencji kluczowych.
1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;(porozumiewały się w języku ojczystym, czytały wiersz, omawiały swoje projekty)
2.Kompetencje w zakresie wielojęzyczności;(waga interaktywna w j. angielskim)
3.Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych,
technologii i inżynierii;(ważenie, porównywanie, budowa wagi...)
4.Kompetencje cyfrowe;( obsługa aplikacji)
5.Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;( współpraca
w grupie, wybór lidera, dochodzenie do wiedzy poprzez działanie STEAM)
6.Kompetencje obywatelskie;(opowiedzi na liczne pytania między innymi: Gdzie w życiu korzystamy z wagi?)
7.Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;(szacowanie)
8.Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;(historia miar i wag - film edukacyjny)