Cel: Dowiem się na czym polega ważenie.

Kryteria Sukcesu

1. Wymieniam trzy rodzaje wag.

2. Wymieniam trzy produkty sprzedawane na sztuki i ważone.

3. Rozumiem pojęcia cięższy - lżejszy i potrafię je zastosować w zadaniach.

Waga to bliski dzieciom temat. Już od najmłodszych lat widzą jak ważone są towary
w sklepach, jak mama waży składniki w kuchni, w końcu same dzieci też są ważone. Warto z nimi porozmawiać o tym w jakich sytuacjach wykorzystuje się wagę i co się waży. Ich pomysłowość nie zna granic. Dzisiaj na zajęciach dzieci zgromadziły przeróżne przedmioty przyniesione z zaplecza. Miały za zadanie zbudować wagę. Początkowo były spory o każdy z elementów, ale po chwili zaczęła się budowa. Efekty widoczne są na zdjęciach.  Co ciekawe, dzieci próbowały odtworzyć dokładnie kształt naszej klasowej wagi. 

STEAM- KROK PO KROKU

zapytaj-pomyśl- zaplanuj-zbuduj- przetestuj- ulepsz- wyciągnij wnioski

Dzieci chętnie prezentowały swoje wagi. Były bardzo dumne. Najtrudniejszy okazał się TEST WAŻENIA.   Okazało się, że nie wszystkie wagi mogły zważyć produkty. Dzieci same odkryły odpowiedź na pytanie: Co jest potrzebne do ważenia? Najlepszy okazał się wieszak na ubrania. 

Następnie przeszliśmy do przedstawienia efektów ważenia za pomocą symboli.  .  

Wszyscy zrozumieli na czym polega ważenie, co to znaczy więcej, mniej oraz równowaga. Zapisali notatki w zeszytach. 

Teraz przyszedł czas na zastanowienie się nad pytaniem kluczowym.

 

Pomysł tej części zajęć zaczerpnęłam ze strony Uniwersytet dzieci- polecam!

Czy pokrojone warzywa i owoce ważą tyle samo co w całości?

Ile soku jest w kilogramie warzyw? Czy w każdym tyle samo?

Następnie przyszedł czas na ćwiczenia interaktywne. 

Dowiedzieliśmy się na czym polega ważenie, jak są zbudowane wagi i odpowiedzieliśmy na pytanie czy wszystkie towary można zważyć bez opakowania. 

Teraz mogliśmy zastanowić się, czy  można zważyć liczby? Pomocne nam w tym były klocki NUMICON. 

W ten sposób powstały notatki w OK zeszytach. Najpierw działanie, manipulowanie, zrozumienie pojęć. Później zapisanie informacji w OK zeszycie w postaci symbolu wagi i towarów. Następnie działania na klockach i ich zapis graficzny w OK zeszycie. Na końcu dopiero przejście do liczb. 

Do podsumowania zajęć wykorzystałam światła z tablicy interaktywnej. 

W czasie zajęć dzieci rozwijały wiele kompetencji kluczowych. 

1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;(porozumiewały się w języku ojczystym, czytały wiersz, omawiały swoje projekty)

2.Kompetencje w zakresie wielojęzyczności;(waga interaktywna w j. angielskim)

3.Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych,
 technologii i inżynierii;(ważenie, porównywanie, budowa wagi...)

4.Kompetencje cyfrowe;( obsługa aplikacji)

5.Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie  umiejętności uczenia się;( współpraca
  w grupie, wybór lidera, dochodzenie do wiedzy poprzez działanie STEAM)

6.Kompetencje obywatelskie;(opowiedzi na liczne pytania między innymi: Gdzie w życiu korzystamy z wagi?)

7.Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;(szacowanie)

 

8.Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji  kulturalnej;(historia miar i wag - film edukacyjny)